خانه / بازاریابی و فروش / پیوند بازاریابی سنتی و دیجیتال

پیوند بازاریابی سنتی و دیجیتال

بازاریابی - marketing

 

امروزه تمامی شرکت‌های کوچک و بزرگ، استارتاپ‌ها و حتی فروشندگان محلی برای فروش محصولات و خدمات خود، ارتباط با مشتریان و به دست آوردن مشتریان جدید به بازاریابی نیاز دارند. احتمالاً تاریخچه بازاریابی به هزاران سال پیش و شروع مبادلات و خریدوفروش کالا در بین انسان‌ها برمی‌گردد، ولی مفهومی که ما امروز از بازاریابی درک می‌کنیم، بیش از یک قرن قدمت ندارد. درک ما از بازاریابی نوین ارتباطی نزدیک با مسائل مدیریتی، اقتصادی و اجتماعی دارد. با آغاز قرن بیست و یکم و تحولات چشم‌گیر فنّاوری، بازاریابی دیجیتال به‌عنوان شیوه‌ای جدید از بازاریابی مطرح شد و به‌سرعت گسترش یافت. در این نوشته به بررسی ارتباط بین بازاریابی سنتی و دیجیتال می‌پردازیم، پس با بیزینو همراه باشید.

ابتدا لازم است تعریف مناسبی از بازاریاب سنتی و دیجیتال ارائه دهیم:

بازاریاب سنتی: افرادی که تلاش دارند از طریق ابزارهای سنتی برای دستیابی به مشتریان و ترغیب آن‌ها اقدام کنند. البته می‌توان گفت که امروزه، هنوز هم بازاریابیِ سنتی ریشه‌های عمیقی دارد، که شامل ارسال مستقیم ایمیل، تبلیغات چاپی(مثل روزنامه) و تلویزیون می‌شوند. تنها موردی که کمی حالت دیجیتال به آن می‌دهد، همان ایمیل است.  یکی از نکات مهم این است که نه‌تنها نمی‌توان بازاریابی سنتی رو منسوخ دانست بلکه روش‌های سنتی همیشه جایگاه خود را خواهند داشت. مشکل زمانی به وجود می‌آید که بازاریابان سنتی برای به‌روز بودن، سراغ روش‌ها و ابزارهای به‌ظاهر پیشرفته‌ای می‌روند که دیگر منسوخ شده‌اند و کاربرد گذشته خود را از دست داده‌اند.

بازاریاب دیجیتال: در تعریف بازاریاب دیجیتال، مشکلی اساسی وجود دارد! بازاریاب‌های زیادی را می‌توانید پیدا کنید که ادعا دارند بازاریاب دیجیتال‌اند، درحالی‌که این‌طور نیست. این افراد  کسانی هستند که تصور می‌کنند به‌صرف داشتن یک اپلیکیشن موبایل از فعالانِ دنیای دیجیتال محسوب می‌شوند. یک بازاریاب دیجیتال واقعی به‌هیچ‌وجه گزینه‌های پیش روی خود را محدود نمی‌کند. دلیل این امر را باید در سرعت سرسام‌آور پیشرفت فنّاوری جستجو کرد؛  چیزی که در این لحظه جدید است ممکن است تا دقایقی دیگر قدیمی شده باشد.

بنابراین بازاریاب دیجیتال باید همیشه نسبت به جدیدترین ابزارهای موجود آگاهی داشته باشد و از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کند. این ابزارها در بعضی مواقع شامل ابزارهای سنتی نیز می‌شود.

همان‌طور که قبلاً گفته شد، به نظر می‌رسد ابزارهای سنتی همیشه جایگاه خود را دارند. البته باید توجه داشته باشیم که در جای مناسب به کار گرفته شوند. ممکن است روش‌های ترکیبی در بازاریابی شامل بازاریابی سنتی هم ‌شود یا اینکه نادیده گرفته شوند، در هر دو صورت استفاده از روش‌های سنتی توصیه می‌شود.

در دنیای فروش و بازاریابی همه چیز به مشتریان و تجربه آن‌ها بستگی دارد؛ برای مثال اگر امکان بهبود بخشیدن تجربۀ خرید و جلب رضایت آن‌ها با استفاده از بازاریابیِ سنتی در کنار بازاریابی دیجیتال، وجود داشته باشد، بدون شک باید به سراغ آن رفت.

 

مصاحبه‌ای با غول‌های بازاریابی دیجیتال

موضوع مقایسه بین بازاریابی سنتی و دیجیتال، سال گذشته در “دیجیتال هالیوود” (Digital Hollywood)  و بعد از آن در “انجمن بین‌المللی صدور مجوز بازرگانان صنعتی” (LIMA)، با حضور بزرگ‌ترین مدیران بازاریابی در فضای مجازی، از جمله اوان گرین رئیس دفتر بازاریابی گرمیز (GRAMMYs) و جاناتان پرلمن نایب‌رئیس بازفید(BuzzFeed)  بررسی شد.

اخیراً استیو النسکی نویسنده فوربز (Forbes) با این دو نفر مصاحبه­ای داشته که برخی سؤالات وی را به همراه پاسخ‌های اوان گرین و جاناتان پرلمن را در ادامه ملاحظه می‌کنید:

  1. چه موانع و مشکلاتی وجود دارد که حتی بازاریابان سنتی هم در دنیای دیجیتال، پویا و اجتماعی امروز ما، با آن‌ها برخورد می‌کنند؟

اوان گرین: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها مربوط به زمانی است که بازاریابان تلاش می‌کنند یکی از شکل‌های بازاریابی سنتی را در شرایط دنیای دیجیتال که همواره در حال تغییر و جابجایی است اجرا کنند. بازاریابی در دنیای امروز باید زیرکانه، جذاب و مشارکتی باشد. علاوه بر این باید قابلیت به اشتراک‌گذاری داشته باشد و به‌جای یک مسیر یک‌طرفۀ ارسال پیام امکان مکالمۀ دوطرفه را به مشتری بدهد.

جاناتان پرلمن: جهان و به‌خصوص صنعت با سرعت زیادی در حال پیشرفت است، به همین دلیل همۀ ما باید از روش‌های جدیدی استفاده کنیم.  هیچ جواب خاص و راه‌حل یکتایی وجود ندارد. به سراغ چیزهای جدید بروید، آن‌ها را امتحان کرده، تکرار کنید و مجدداً به سراغ چیزهای جدید بروید. این شعاری است که همۀ بازاریابان باید سرلوحۀ خود قرار داده و برای رشد در دنیای امروز طبق آن عمل کنند.

  1. خطرات یا ریسک‌هایی که بازاریابان امروز با آن‌ها مواجه‌اند چه چیزهایی است؟

گرین: همیشه یک مکالمۀ دوطرفه در جریان است. امروزه اگر قابل‌اعتماد نباشید و یک رابطۀ اطمینان‌بخش با مشتری خود برقرار نکنید، به‌راحتی می‌تواند بر شناخت برند شما، نظر دیگران نسبت به آن و نهایتاً ارتباطات برند شما تأثیر گذارد. اگر اعتماد شما از بین برود، به دنبال آن ارتباطات خود را از دست می‌دهید و مشتری دیگر علاقه‌ای به برند شما ندارد.

پرلمن: در گذشته همه چیز باثبات بود و برای چالش‌های پیش رو جواب داشتیم. امروزه هیچ جوابی برای سؤال‌ها وجود ندارد و به‌محض پاسخ دادن به یک سؤال، به‌سرعت سؤال تغییر می‌کند و با سؤال جدیدی روبرو می‌شویم.

  1. چگونه می‌توان بر این ریسک‌ها و خطرات غلبه کرد؟

گرین: اساس هرگونه فعالیت بازاریابی باید اعتبار و اعتماد باشد. باید به مشتری خود احترام گذاشته و تلاش کنید به‌جای اعلام کارهایی که می‌خواهید انجام دهید یا چیزهایی که می‌خواهید او بخرد ، با او ارتباط برقرار کنید. آن‌ها باید به‌عنوان یک برند و یک نهاد کلی در شما سرمایه‌گذاری کنند. در چشم‌انداز در حال تغییر دنیای امروز، گزینه‌های زیادی با هم رقابت می‌کنند و به همین دلیل باید استحقاق وقت و توجه مشتری را داشته باشید.

پرلمن: باهوش باشید. امتحان کردن چیزهای جدید بدون یادگیری از آن‌ها هیچ فایده‌ای ندارد. خیلی از آزمایش‌ها بی‌نتیجه است، ولی درس‌های زیادی را برای یادگیری در اختیارتان می‌گذارد. شکست، تا زمانی که از آن درس می‌گیرید، شکست نیست. ما در بازفید تیم‌هایی داریم  که به ما کمک می‌کنند بفهمیم چه کارهایی موفق بوده یا شکست می‌خورند و دلیل آن چیست. به کمک آن‌ها می‌توانیم دائماً با تکرار و تلاش، راه‌های جدید را بیازماییم.

با توجه به نظرات پرلمن و گرین می‌توان دریافت، تردید در انتخاب شیوۀ بازاریابی، نقشی تعیین‌کننده‌ای در پیشرفت کسب‌وکارهای امروزی نداشته و آنچه می‌تواند کمک به سزایی به بازاریابی محصولات کند داشتن ارتباط پویا و مداوم با مشتری است. هدف اصلی بازاریابی، ایجاد محبوبیت و جذب رضایت مشتری است که این مهم، تنها با کسب اعتماد مشتریان، دست‌یافتنی خواهد بود.

منبع: forbes

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *