خانه / استراتژی / نوآوری همان خلاقیت نیست!

نوآوری همان خلاقیت نیست!

از خلق ایده تا اجرا - Bizino

 

اگر از مدیران بخواهیم که تعریفی از نوآوری ارائه دهند متوجه خواهیم شد که اغلب آن‌ها تفاوتی بین نوآوری و خلاقیت قائل نمی‌شوند. این در حالی است که “نوآوری”، به‌هیچ‌وجه خلاقیت نیست. خلاقیت به استفاده از قوۀ تخیل و خلق یک ایدۀ ناب گفته می‌شود، اما نوآوری به معنی اجرای این ایده و تبدیل آن به یک کسب‌وکار موفق است. ویجی گویندراجین و کریس تریمبل در کتاب “آن‌سوی نوآوری: غلبه بر چالش اجرای ایده” به‌خوبی به این نکته اشاره داشته‌اند. به نظر می‌رسد مسئله قائل نبودن تمایز بین نوآوری و خلاقیت هنوز هم بین بسیاری از مدیران حرفه‌ای وجود دارد؛ ازاین‌رو پرداختن به آن و بررسی تأثیر آن­ها در یک کسب‌وکار خالی از ارزش نیست.

با یک نگاه محاسباتی، می‌توان توانایی نوآوری در یک سازمان را به این صورت تعریف کرد:

نوآوری = خلاقیت X اجرای ایده

استفاده از عمل ضرب به‌جای عمل جمع در این معادله به این معناست که اگر هرکدام از این دو عامل صفر باشد توانایی نوآوری صفر می‌­شود. یعنی هر دو عامل وجود خلاقیت و اجرای ایده­‌ها بایستی در کنار یکدیگر اتفاق بیفتند.

دریکی از نظرسنجی­های انجام‌شده بین بیش از هزار نفر از مدیران اجرایی شرکت‌ها، از آن­ها خواسته شد که به مهارت­های نوآوری در شرکت خود امتیازی بین یک تا ده، به ترتیب برای ضعیف‌ترین و بهترین وضعیت، بدهند. بر اساس نتایج این نظرسنجی، شرکت‌کنندگان بر این باورند که شرکت­ها در خلق ایده‌های جدید ( با امتیاز میانگین ۶)، نسبت به تجاری‌سازی همان ایده‌ها (با امتیاز میانگین ۱) عملکرد بهتری دارند.

برمبنای این آمار، در حال حاضر خلاقیت در وضعیت نسبتاً خوبی قرار دارد؛ ولی درزمینۀ اجرای ایده­ها، امتیازها بسیار پایین‌تر از حد انتظار است. با توجه به این شرایط، کدام‌یک تأثیر بیشتری خواهد داشت؟ ارتقاء سطح خلاقیت از امتیاز ۶ به ۸ یا بهبود عملکرد سازمان در اجرای ایده‌ها و رساندن امتیازش از عدد ۱ به عدد ۳؟ با قرار دادن این اعداد در معادلۀ نوآوری و ضرب عوامل در یکدیگر به ترتیب اعداد ۸ و ۱۸ دست پیدا می‌کنیم. تفاوت این اعداد، نشان‌دهندۀ اهمیت تمرکز بر بخش‌های مرتبط با اجرای ایده‌ها است.

این آسیب را در بین شرکت‌ها به‌وضوح می‌توان مشاهده کرد؛ اغلب شرکت‌ها تمایل زیادی به تمرکز روی بخش اول این معادله، یعنی خلاقیت، دارند.  این در حالی است که نتایج تعیین‌کننده، از تغییر بخش دوم این معادله حاصل می‌شود.

این معادله نشان می‌دهد که در یک کسب‌وکار، خلق ایده‌های جدید نمی­تواند شما را از حد مشخصی فراتر ببرد و درنهایت، نحوۀ اجرای ایده­هاست که موفقیت را تضمین می­کند. کافی است به این مسئله بیندیشیم که آیا شرکت زیراکس به خاطر عدم توجه به این‌که شرکت کنون (Canon) قبل از آن­ها دستگاه‌های شخصی کپی را معرفی کرده بود، شکست خورد؟ آیا شرکت کُداک (Kodak) به خاطر نادیده گرفتن ظهور عکس­برداری دیجیتال عقب افتاد؟ و آیا ارزش شرکت سیرز (Sears) به خاطر بی‌اطلاعی از شیوۀ فروش با استفاده از تخفیف‌های روزانه والمارت (Wal-mart) سقوط کرد؟ بررسی  موارد مشابه به‌وضوح نشان می‌دهد  که توانایی  یک کسب‌وکار در پیاده‌سازی ایده‌ها است که موفقیت آن را در رقابت با رقبا تضمین می‌کند. در عمل، فرآیند نوآوری یک شرکت، پس از برداشتن اولین قدم‌ها با موانع بسیار اساسی روبه‌رو می­شود. در این مرحله لازم است که برای توسعه ایده از سرمایه‌ها و منابع سازمان استفاده کرد و برخی اولویت‌ها و فرآیند‌های متداول سازمان را نادیده گرفت. البته به این توجه داشته باشید که همۀ این اتفاقات مدت‌ها بعد از مرحلۀ خلق ایده رخ می‌دهند.

مدیران به سه دلیل علاقۀ زیادی به شکار ایده‌های بزرگ دارند:

  • اولین دلیل، نبودن هیچ‌گونه تنش بین خلق ایده‌های جدید با کسب­وکار اصلی آن­هاست. در واقع ایده پردازی پرهزینه نیست و در سطح عملی تناقضی با فرایندهای کنونی شرکت ندارد.
  • دلیل دوم جذابیت زیاد ایده پردازی است. خلق ایده­ها، برخلاف اجرای ایده‌ها که فرایندی طولانی و خسته‌کننده دارد، جذاب و دوست‌داشتنی است. مسئله‌ای که اریک ریس در کتاب نوپای ناب به‌خوبی به آن اشاره می‌کند.
  • سومین دلیل این است که شرکت‌ها فکر می­کنند در مرحلۀ اجرا، عملکرد خوبی دارند، اما حقیقت این است که در بهترین حالت، فقط در اجرای کسب‌وکار اصلی خود موفق هستند؛ درحالی‌که موفقیت عملی در بستر نوآوری، چیزی فراتر از موفقیت در فضای کسب‌وکار فعلی است.

توماس ادیسون که یکی از معروف‌ترین و بزرگ­ترین شخصیت‌ها در زمینۀ نوآوری است مفهوم نوآوری را به زیباترین شکل بیان کرده است: ” نوآوری یعنی یک درصد الهام گرفتن و ۹۹درصد تلاش بی‌وقفه برای تحقق آن.”

منبع:HBR

این ها را هم ببینید

گای فاکس

مسئولیت اجتماعی سازمان: پیش به سوی کسب‎وکار اخلاقی‎

  این روزها می‌توان صدای معترضانی را شنید که سودای فتح دژ وال‎استریت را در ...

۴ نظرات

  1. محمد مراغه چیان

    مطلب مفیدی بود
    ممنون

    • آرش نعمت اللهی

      ممنون
      خوشحالم که نظرتون رو جلب کرده

  2. بانو

    با معادله نوآوری تعریف جالبی ازش ارائه دادید که در ادامه، درک موضوع رو خیلی راحت تر کرد.
    ممنون

    • آرش نعمت اللهی

      سپاسگزارم
      امیدوارم بتونیم در تمام مطالبمون درک مباحث رو راحت تر کنیم.