خانه / استراتژی / رمزگشایی از رهبری در کسب و کار: چه چیزی واقعاً رهبران بزرگ را متمایز می‌سازد؟

رمزگشایی از رهبری در کسب و کار: چه چیزی واقعاً رهبران بزرگ را متمایز می‌سازد؟

رهبران متمایز کسب و کار

این روزها بر کسی پوشیده نیست که شیوه رهبری، سرمنشأ عملکرد و کارایی شرکت­ ها است. از آنجایی که مفهوم رهبری، کلیدی‌ترین موضوع در حوزه منابع انسانی است، در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از مدیران کسب و کار قصد دارند روی توسعه مهارت‌های رهبری خود سرمایه گذاری بیشتری انجام دهند. البته باید کاملاً هم به آن‌ها حق داد؛ پژوهش موسسه مکنزی نشان می‌دهد که رهبری خوب، عضو جدایی ناپذیر سلامت سازمانی است. مساله سلامت سازمانی موضوعی است که در تصمیم گیری سهامداران شرکت بسیار تاثیرگذار است.

با این همه، پرسش بزرگی که هنوز بدون پاسخ مانده، این است که کدام دسته از رفتارهای نقش رهبری باید مورد توجه سازمان‌ها قرار بگیرد. آیا مفهوم رهبری آن چنان در قید و بند شرایط و عوامل گرفتار است که تعاریف استاندارد و روش‌های مدوّن، در آن کاربردی ندارند؟ آیا لازم است شرکت‌ها، تلاش خود را بر موضوعاتی مانند الگوسازی سازمانی، تصمیم گیری سریع، تعریف چشم‌انداز و تربیت رهبران، متمرکز کنند؟ آیا باید بر شناخت ویژگی‌های مثبت رهبری نظیر ارتباطات صمیمی و اثربخش تمرکز داشته باشند؟ اما نه در دانشکده‌های مدیریت و نه در حوزه اجرایی پاسخ روشنی برای این پرسش‌ها بیان نشده است. از این رو برنامه‌های توسعه مهارت‌های رهبری شرکت ، گستره بی انتهایی از موضوعات را در بر می‌گیرند. شاید به دلیل همین گستردگی موضوعات و پراکندگی بیش از حد آن‌هاست که تنها ۴۳ درصد از مدیران کسب و کار از اثربخشی سرمایه گذاری خود در این زمینه مطمئن هستند.

در هر صورت، نتایج آخرین پژوهش‌ها حاکی از این است که تعداد انگشت‌شماری از رفتارهای نقش رهبری، با موفقیت آن در سازمان، ارتباط نزدیک و معنادار دارند. این موضوع در مورد مدیران اجرایی شرکت‌ها بیش تر صادق است.

تنها ۴۳ درصد از مدیران کسب و کار از اثربخشی سرمایه گذاری خود در زمینه برنامه‌های توسعه مهارت‌های رهبری اطمینان دارند.

با تکیه بر تجربه و جستجو در مطالب علمی مرتبط با رهبری می‌توان فهرستی شامل ۲۰ ویژگی بارز نقش رهبری را پدید آورد. موسسه مکنزی این فهرست را بین ۱۸۹ هزار نفر در ۸۱ سازمان توزیع کرد تا مشخص شود که در عمل، این ویژگی‌ها چقدر در سازمان‌ها پیاده سازی می‌شوند. نتایج این پژوهش نشان داد در شرکت‌هایی با تیم رهبری سطح بالا، تنها ۴ ویژگی از ۲۰ ویژگی مطرح شده به طور بارز وجود دارند؛ در حقیقت، ۸۹ درصد تفاوت کارایی نقش رهبری در شرکت های قوی و ضعیف، ناشی از همین ۴ ویژگی است.۲۰ ویژگی رهبری سازمان

رهبران مسائل را به شیوه‌ای مؤثر حل می‌کنند

بی‌شک رهبر، نقشی انکار ناپذیر در فرآیند تصمیم‌گیری بازی می‌کند. در این فرآیند، اطلاعات جمع آوری می‌شوند و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. در آخرین گام قبل از تصمیم گیری، باید با کمک این اطلاعات، مسئله به شیوه‌ای مؤثر حل شود و راه‌کارهای پیشنهادی تعیین شوند. در بررسی فرآیند تصمیم‌گیری، نقش کلیدی مهارت حل مسئله به خوبی مشخص می‌شود. پس لازم است رهبران از قدرت حل مسئله بالایی برخوردار باشند تا بتوانند به راه‌کارهای مناسب‌تری دست پیدا کنند. با وجود اهمیت بالای این مهارت و کاربرد گسترده آن در تصمیم‌گیری‌های کلان (موضوعاتی مانند ترکیب و ادغام) و هم در مسائل روزانه (حل و فصل مشاجرات تیم‌ها)، دست‌یابی به آن بسیار مشکل است.

 

رهبران در فعالیت‌ها، نتیجه گرا هستند

نقش رهبری نباید تنها در توسعه و تدوین چشم انداز و اهداف خلاصه شود؛ بلکه باید تا رسیدن به اهداف مورد نظر، پیگیری‌های لازم انجام شود. رهبرانی که به شدت نتیجه گرا هستند، بر اهمیت اثربخشی و بهره وری تاکید بیشتری دارند و کارهایی با ارزش بالا را در اولویت اجرا قرار می‌دهند.

 

رهبران در جستجوی نگاهی متفاوت هستند

این ویژگی در مدیرانی بارز است که بر روندهای مؤثر بر سازمان نظارت کامل دارند، تغییرات محیطی را شناسایی می‌کنند، کارمندان خود را تشویق می‌کنند که ایده‌هایی برای بهبود عملکرد در شرایط جدید مطرح کنند. این رهبران به صراحت بین مسائل مهم و غیر ضروری تفاوت قائل شده و به دغدغه‌های ذی نفعان شرکت توجه کافی دارند. رهبرانی که این ویژگی را به خوبی در خود پرورش داده‌اند، معمولاً بر اساس تحلیل‌های منطقی تصمیم گیری کرده و تعصبات شخصی را در فرآیند تصمیم گیری دخالت نمی‌دهند.

 

رهبران از زیردستان خود حمایت می‌کنند

رهبران حامی کارکنان خود هستند و می‌توانند احساس آن‌ها را به خوبی درک کنند. آن‌ها با انتقال حس صمیمیت واقعی به اطرافیان خود، اعتماد آن‌ها را جلب کرده و در مواجهه با چالش‌ها، الهام بخش و مایه دلگرمی دیگران هستند. رهبران با هدف ارتقای اثربخشی سازمان، در کارهای گروهی مشارکت می‌کنند و دلواپسی‌های احتمالی در مورد تهدیدات خارجی را از بین می‌برند. آن‌ها اجازه نمی‌دهند انرژی کارکنان شرکت در مشاجرات داخلی هدر برود.

۸۹ درصد تفاوت کارایی نقش رهبری در شرکت های قوی و ضعیف، ناشی از همین ۴ ویژگی است.

بحث در مورد اینکه “چه چیزی رهبران بزرگ را از سایرین متمایز می‌کند؟” پایان ناپذیر است. تجربه نشان می‌دهد در شرایط مختلف، باید شیوه‌های متفاوتی از رهبری اتخاذ شوند. چهار ویژگی اصلی رفتار رهبری که به آن‌ها اشاره شد می‌توانند در مورد مدیران اجرایی و در اغلب شرکت‌های دنیا به کار گرفته شوند. به نظر می‌رسد برای سازمان‌هایی که قصد دارند روی تربیت رهبران آینده خود سرمایه گذاری کنند، تقویت این چهار حوزه، نقطه شروع مناسبی باشد.

 

منبع: McKinsey

این ها را هم ببینید

گای فاکس

مسئولیت اجتماعی سازمان: پیش به سوی کسب‎وکار اخلاقی‎

  این روزها می‌توان صدای معترضانی را شنید که سودای فتح دژ وال‎استریت را در ...