خانه / استراتژی / درس‌هایی که از خرید Lynda.com توسط لینکدین می‌آموزیم

درس‌هایی که از خرید Lynda.com توسط لینکدین می‌آموزیم

Lyndain

طی هفته گذشته، لینکدین حرکت جسورانه‌ای در دنیای کسب‌وکار رسانه‌های اجتماعی انجام داد؛ پرداخت یک و نیم میلیارد دلار برای یک وب‌سایت آموزش آنلاین بزرگ‌ترین معامله تاریخ تاکنون در این حوزه به شمار می‌رود. این بزرگ‌ترین ادغام در تاریخ شبکه‌های اجتماعی حرفه ای و چهارمین معامله بزرگ در حوزه شبکه اجتماعی به شمار می‌رود. خرید ۶۵/۱ میلیاردی یوتیوب توسط گوگل، خرید ۲ میلیارد دلاری اوکلوس Oculus توسط فیس بوک و خرید ۱۹ میلیارد دلاری واتس اپ توسط فیس بوک بالاتر از مبلغ این قرارداد هستند. 

این خرید بزرگ‌ترین جابجایی مالی در تاریخ شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای به شمار می‌رود.

کسانی که من را می‌شناسند می‌دانند که از دنبال کنندگان محصولات لیندا دات کام (Lynda.com) هستم. کیفیت کار این شرکت و داشتن حدود ۳۵۰۰ دوره آموزشی کاملاً استاندارد در حوزه‌های برنامه‌نویسی، طراحی، وب، عکاسی، کسب‌وکار، آموزش، موسیقی و ویدئو منبع پایان‌ناپذیری از آموزش را پیش روی شما می‌گذارد.

هر چند در بازار آموزش آنلاین بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات به سمت آموزش‌های باز و جمعی می‌روند اما استراتژی لیندا بر کیفیت بصری و بهره‌گیری از مربیان شناخته شده تمرکز یافته است. جالب است که اگر سری به سایت لیندا دات کام بزنید هیچ شبکه اجتماعی در آن پیدا نمی‌کنید؛ محصولات آن در هفت طبقه به‌خوبی چیده شده‌اند. سایت لیندا دات کام به‌قدری تمیز و شیک است و محصولاتش آن‌قدر خوب است که نیازی به تبلیغ ندارد.

آموزش‌های لیندا دات کام در بین بقیه رقبای آموزشی آنلاین بی‌نظیر است. اگر چند دوره آموزشی را با لیندا بگذرانید به‌راحتی متوجه خواهید شد که برای تولید هر بخش ۴ دقیقه‌ای، تیم بسیار تخصصی از طراحان، فیلم‌برداران حرفه‌ای، ویرایش‌گران و صداگذاران تلاش کرده‌اند. این تلاش بدون استثنا در کلیه خروجی‌های لیندا قابل مشاهده است. مربیانی چون دن کرنشاو (Dane Crenshaw) که نویسنده کتاب ارزش نامحدود (Invaluable) است نمونه خوبی از همکاری لیندا با بهترین مربیان در حوزه کسب‌وکار و توسعه فردی است. خروجی‌های لیندا دات کام نشان‌دهنده وجود یک فرهنگ سازمانی بسیار قوی و حرفه‌ای در این شرکت است. فرهنگ مسلط بر شرکت لیندا توسط کسانی چون بابی اوسینسکی (Bobby Owsinski) که از آن بازدید داشته‌اند ستوده شده است: “من در کل چهار سال ارتباطم با لیندا هرگز حتی یک نفر از کارمندان این شرکت را ندیدم که ارتباط کاری با او لذت‌بخش نباشد “.

اما چرا لینکدین تصمیم گرفت که لیندا دات کام را خریداری کند و این تملک چه پیامدهایی به دنبال خواهد داشت ؟

استراتژی تصاحب (Acquisition) و ادغام (Merge) از ابتدای قرن ۲۱ ام به‌عنوان بخش اصلی استراتژی‌های رشد سودآوری مطرح بوده است. بسیاری از شرکت‌ها با استفاده از استراتژی تصاحب به‌عنوان سلاح کسب مزیت رقابتی توانستند بازدهی عالی برای سهامداران ایجاد کنند. درصورتی‌که این استراتژی به‌خوبی و با توجه به ظرفیت‌های شرکت خریدار انجام شود می‌تواند ارزش بسیاری را برای ذی‌نفعان خلق کند. ظرفیتی که لینکدین به‌خوبی از آن برخوردار است و در شعار آن «پیوند دادن افراد به فرصت‌ها» مشخص است وجود شبکه ۳۵۰ میلیون نفری از کاربران تخصصی است. این امر لینکدین را به بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی حرفه‌ای جهان تبدیل کرده است. ارزش پیشنهادی اصلی لینکدین “پیوند دادن افراد به فرصت‌ها” (connecting people to opportunity) است. در این زمینه لینکدین پیشرفت‌های مهمی داشته است. میلیون‌ها نفر از لینکدین برای پیدا کردن شغل، ایجاد کسب‌وکار و موفق‌تر شدن در مسیر شغلی خود بهره می‌گیرند. اما تطبیق استعدادها و فرصت‌ها بر روی کاغذ راحت است. بدون دستیابی به آموزش  و کسب مهارت لازم بسیاری از این فرصت‌ها دور از دسترس خواهند ماند. می‌دانید که لینکدین شبکه‌ای با کاربران دانش‌بنیان است و لیندا دات کام نیز سایتی برای توسعه حرفه‌ای. پس بدون شک بهترین گزینه به‌عنوان خریدار لیندا دات کام در بین شرکت‌ها و شبکه‌های تخصصی همین لینکدین بوده است.

البته همکاری بین این دو شرکت سابقه‌ای هم دارد؛ از نوامبر ۲۰۱۳ امکان نشان دادن گواهینامه‌های لیندا در پروفایل لینکدین فعال شد. بدین ترتیب مدیران و استخدام‌کنندگان می‌توانستند مهارت‌ها و دانش افراد را که در لیندا دات کام کسب کرده‌اند ارزیابی کنند. این اتفاق مهمی در ایجاد روزمه آنلاین برای نیروی کار دانشی به شمار می‌رفت.

این ادغام باعث می‌شود که حرفه‌ای‌ها در سراسر جهان به‌آسانی مسیر شغلی خود را ترسیم کرده و توانمندی‌های خود را با یادگیری و گذراندن دوره‌های جدید افزایش دهند. دنیا، دنیای دانش است؛ تصور کنید به دنبال شغلی هستید و درخواست‌کنندگان این شغل به شما می‌گویند به چه مهارت‌هایی نیاز دارید. برای کسب این مهارت‌ها دنبال منبعی مناسب و البته معتبر خواهید بود. اینجاست که در آینده‌ای نزدیک سرویس آموزش لینکدین حرف اول را در بازار خواهد زد. تأثیرات آموزش‌های حرفه‌ای آنلاین در آینده بسیار نمایان خواهد بود.

به عقیده لیندا وینمن (بنیان‌گذار لیندا دات کام) فناوری در حال تغییر است و مردم نیاز دارند مهارت‌های حرفه‌ای خود را به‌روزرسانی کنند.

اما این ادغام، علاوه بر هیجان زیادی که در بین دنبال کنندگان روند شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است درس‌های مهمی هم برای مدیریت کسب‌وکارها و نوآوری در پلتفرم شرکت به همراه داشته است. لینکدین نشان داد که تحلیل درستی از جایگاه کنونی و آینده خود داشته و تصمیم به موقعی را برای ماندن در فضای رقابتی اتخاذ کرده است.

 

ارتباط دادن افراد دیگر مزیت به شمار نمی‌رود

نوآوری مستمر در پلتفرم شبکه‌های اجتماعی امری الزامی است و این شرکت‌ها برای توسعه بازار خود بایستی نوآوری‌هایی در اجزای پلتفرم ایجاد کنند. چرخه شبکه‌های اجتماعی از “ارتباط‌دهنده” صرف به “پیونددهنده به یک فرصت” تغییر کرده است. اغلب شبکه‌های اجتماعی با مزیت ارتباط دادن افراد، ایجاد گروه‌های دوستی و تسهیم محتوا ایجاد شدند. با اشباع و تبدیل‌شدن این مزیت به یک استاندارد، برنده شدن در بازار شبکه‌های اجتماعی در گرو این خواهد بود که بتوان علاوه بر ارتباط دادن افراد آن‌ها را به یک فرصت هم پیوند داد. لینکدین با خرید جدید خود تصمیم گرفته است کاربران را به فرصت آموزش و توسعه حرفه‌ای پیوند دهد. آموزش به‌خوبی در لینکدین قابل‌تعریف است و ازاین‌رو هم‌راستایی مناسبی با بقیه اجزای کسب‌وکار آن دارد. فرصت خلق مشترک (برای مثال امکان تولید مشترک محتوا، برنامه‌ها یا انجام عملیات مشترک) هم می‌تواند توسط سایر شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد درگیری کاربر با شبکه بکار گرفته شود. ایجاد تجربیات جدید و به‌کارگیری نیروی کاربران مهم‌ترین نقش را در آینده شبکه‌های اجتماعی بر عهده خواهد گرفت

 

مدل طعمه-شکار هنوز هم جواب می‌دهد

در مدل “طعمه-شکار”، شرکت برای مدتی محدود یا طولانی سرویس خود را به‌صورت رایگان (فریمیوم) در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما پس از جا افتادن و رشد شبکه اجتماعی به‌تدریج گزینه‌ها و سرویس‌هایی پولی را اضافه می‌کند. احتمال زیادی وجود دارد که لینکدین آموزش‌های خود را به‌صورت پولی در اختیار کاربر قرار دهد. شاید هم آموزش رایگان باشد اما در ازای صدور گواهینامه پول دریافت شود. درهرصورت لینکدین با کسب شرکت لیندا دات کام توانست کاربران خود را از رایگان به پولی تبدیل کند.

 

فقط تعداد کاربر مهم نیست، میزان درگیری آن‌ها اهمیت دارد

احتمالاً تعداد زیادی از دوستان شما هم دارای اکانت لینکدین هستند اما خیلی کم از آن استفاده می‌کنند. با اضافه شدن افزایش سرویس آموزش، میزان درگیری (engagement) کاربران در لینکدین ، تعامل آن‌ها و ارائه بازخورد بسیار افزایش خواهد یافت. از این طریق لینکدین می‌تواند چرخه عمر ماندگاری کاربران را در سایت افزایش دهد.

 

برای پایدار ماندن باید هوشمندانه خرج کرد

با این معامله لینکدین توانست تا حدود زیادی از عدم اطمینان آینده خود بکاهد. ارائه آموزش جذاب و گسترده به کاربران می‌تواند تا چندین سال به‌عنوان مزیت اصلی برای لینکدین کار کند. شبکه‌های اجتماعی با تله کاهش و کاربران و کوچ دسته‌جمعی آن‌ها به شبکه‌های دیگر روبرو هستند. ازاین‌رو به‌موقع بایستی برای ایجاد استحکام خود، سرمایه‌گذاری کلان انجام دهند.

طی هفته گذشته، لینکدین حرکت جسورانه‌ای در دنیای کسب‌وکار رسانه‌های اجتماعی انجام داد؛ پرداخت یک و نیم میلیارد دلار برای یک وب‌سایت آموزش آنلاین بزرگ‌ترین معامله تاریخ تاکنون در این حوزه به شمار می‌رود. این بزرگ‌ترین ادغام در تاریخ شبکه‌های اجتماعی حرفه ای و چهارمین معامله بزرگ در حوزه شبکه اجتماعی…

User Rating: 3.6 ( 4 votes)
0

این ها را هم ببینید

1 درصد نوآوری 99 درصد استراتژی

۱ درصد نوآوری، ۹۹ درصد استراتژی

    برنامه‌ریزی استراتژیک با نوآوری متفاوت است. در هنگام ایجاد یک استراتژی، فعالیت‌های آتی ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *