خانه / استراتژی / برای انتخاب نام شرکت خود وقت بگذارید

برای انتخاب نام شرکت خود وقت بگذارید

انتخاب نام شرکت

 

انتخاب یک نام هوشمندانه برای شرکت، حس اعتماد را در مشتری پدید می‌آورد. با انتخاب یک نام مناسب، می‌توانید مشتری خود را متقاعد کنید که شرکت شما با دیگر شرکت‌ها متفاوت است. البته این میزان تفاوت نباید بیش‌ازحد مجاز باشد. نام مناسب برای شرکت شما نامی است که در یک کلمه همه سیگنال‌های مورد نظر را به مخاطب القا کند. این سیگنال‌ها شامل نوآوری، اعتبار، رفتار حرفه‌ای، کیفیت و سایر مواردی هستند که باید در درون نام شرکت نهفته باشند. تحقیقات جدید نشان داده است که شرکت‌هایی که نام خود را با دقت بیشتری انتخاب کرده­‌اند، از شرکت‌هایی که کمتر به این موضوع توجه کرده‌اند، پیشرفتی به‌مراتب سریع‌تری داشته‌اند.

انتخاب نام برای شرکت از حساسیت خاصی برخوردار است. انتخاب نام شرکت مثل انتخاب یک کارمند نیست که زمانی او را استخدام کرده و در ادامه در صورت نداشتن رضایت او را اخراج کنید. با انتخاب نام برای شرکت، این نام همیشه همراه شماست. امکان عوض کردن آن وجود ندارد و یا تغییر آن به حدی هزینه‌بر است که می‌توان گفت درصد عظیمی از اعتبار خود را از دست خواهید داد؛ بنابراین انتخاب نام باید با دقت و وسواس زیاد انجام گیرد. برای انتخاب هوشمندانه نام شرکت بایستی با توجه به استراتژی کلی شرکت مشخص کنید که چه چیزی از بازار می‌خواهید؟ چه نوع محصولی را می‌خواهید ارائه دهید؟ مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ نقطه قوت محصول شما تنوع است یا هزینه؟ دقت کنید که نام شرکت شما باید متناسب با استراتژی کلی شرکت انتخاب شود تا بتوانید کسب‌وکار خود را در قالب یک نام به مخاطب معرفی کنید.

به زمینه فعالیت خود توجه کنید: یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب نام، زمینه فعالیت شرکت است. اگر زمینه فعالیت شما کمتر شناخته‌شده باشد بهتر است در نام شرکت، به آن اشاره کنید. اگر بازار محصولات یا خدمات شما انبوه است و برای گروه اندکی در نظر گرفته نشده، از نامی استفاده کنید که به‌آسانی در حافظه مشتریان و مخاطبان شما بماند. این موضوع در تبلیغات و بازاریابی شما تأثیرگذار خواهد بود. بعد از جمع‌بندی‌های نهایی برای نام شرکت، چند مورد را انتخاب کنید. سپس از دوستان و همکاران بخواهید از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنند. در زمینه انتخاب نام حتماً از بازخورد دیگران استفاده کنید، چرا که ممکن است نامی از نظر شما جذاب باشد اما از نظر مشتریان و سرمایه‌گذاران این طور نباشد. اسمیت و چای، در پژوهشی به بررسی این موضوع پرداختند. آن‌ها می‌خواستند بدانند چند درصد از شرکت‌ها در نام خود به زمینه کاری اشاره داشته‌اند. طبق این پژوهش از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۹ این شرکت‌ها حدود ۳۰% کل شرکت‌ها را تشکیل داده‌ بودند. این تحقیقات نشان داد که استفاده از زمینه فعالیت در نام شرکت برای ورود به بازار دیگر کشورها مفید است؛ زیرا شرکتی که در کشور خود تا حدودی مشهور شده است ممکن است در دیگر کشورها شناخته شده نباشد. در واقع سرمایه‌گذاران خارجی با دیدن نام آن‌ها متوجه خلاصه‌ای از شناسنامه آن‌ها می‌شوند و احتمال علاقه‌مندی آن‌ها به شرکت، افزایش میابد. اگر زمینه فعالیت شرکت، کمتر شناخته‌شده باشد، شرکت‌ها بیشتر به اشاره به زمینه کاری ترغیب می‌شوند، زیرا این کار در اولین مواجهه به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نشان می‌دهد که زمینه فعالیت شرکت چیست و سرمایه‌گذاران بهتر می‌توانند آن‌ها را ارزیابی کنند. در انتخاب نام شرکت، توجه داشته باشید که باید حوزه فعالیت‌های خود را به‌گونه‌ای زیرکانه در نام شرکت خلاصه کنید که برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد.

گاهی اوقات اقدام کوچکی مثل اشاره کردن به زمینه کاری در نام، کافی است تا سرمایه‌گذاران جذب شرکت شوند

 

حس مشتریان را درک کنید: علاوه بر این سعی کنید نامی را انتخاب کنید که تداعی‌کننده خاطرات خوبی برای مخاطبانتان باشد. با این کار اگر آن‌ها نام شما را بشنوند یا به خاطر بیاورند احساس خوبی پیدا می‌کنند و این احساس خوب با شرکت شما همراه خواهد بود.

هر چه ساده‌تر بهتر: بهتر است نام شرکت تلفظ ساده‌ای داشته باشد، کوتاه باشد و مشتری بتواند آن را به راحتی تشخیص دهد. نام شرکت اپل نمونه مناسبی برای این موضوع است. تحقیقات شرکتهایی را بررسی کرده‌اند که خیلی خوب شروع به رقابت کرده و سرمایه زیادی را جذب کرده‌اند، اما به دلیل نام عجیبشان که مناسب شرکت نبوده است، به مرور دچار مشکلات فراوانی شده‌اند. دوستنگ (Doostang) نمونه ای از استارتاپ های موفقی بود که دچار چنین وضعیتی شد.

لطفاً خلاق باشید: از انتخاب نام‌های تکراری و طولانی بپرهیزید، نام‌های تکراری و طولانی در نگاه مخاطب خسته‌کننده جلوه می‌دهند و این ذهنیت را برای آن‌ها تداعی خواهد کرد که محصولات و خدمات شما نیز خسته‌کننده و تکراری هستند. استفاده از خلاقیت در انتخاب نام را فراموش نکنید. برخی شرکت‌ها نامی را انتخاب می‌کنند که مخاطبانشان تاکنون نشنیده‌اند و حتی به‌سختی می‌توان معنی آن را در واژه‌نامه پیدا کرد، در عوض همه مفاهیم مورد نظر شرکت را به‌خوبی بیان می‌کند. در انتخاب نام به دایره لغات پراستفاده محدود نشوید و از خلاقیت خود به‌خوبی استفاده کنید. به نام شرکت‌های رقیب توجه کنید، این کار باعث می‌شود علاوه بر اینکه نامی تکراری و مشابه آن‌ها انتخاب نکنید، جرقه ایده‌های جدید در ذهن شما زده شود.

فرهنگ‌ها را در نظر داشته باشید: دقت کنید مخاطبان شما کدام قشر از جامعه هستند؟ مسلماً انتخاب نام شرکتی که مخاطبانش کودکان هستند باید با نام شرکتی که برای مهندسین معمار خدماتی را در نظر گرفته است متفاوت باشد. سعی کنید از همه زوایا نام خود را بررسی کنید. برای مثال نام شرکت علاوه بر مخاطبانتان، باید بر سرمایه‌گذاران نیز تأثیر بگذارد. نام شرکت شما باید ده یا بیست سال دیگر نیز همچنان مؤثر باشد و کهنه نشود. در کشور ما اقوام متفاوتی حضور دارند که هرکدام گویش و زبان خود را دارند. بررسی کنید که نام شرکت شما به زبان آن‌ها معنی نامناسبی نداشته باشد. این کار را برای ورود به بازار دیگر کشورها نیز انجام دهید.

 

تفاوت در نام شرکت به چه میزان باشد؟

بسیاری از شرکت‌ها‌، نامی با آوای جذاب و قوی دارند اما محتوای این نام‌ها ضعیف و بی‌ارزش است، در واقع این اسامی چیزی از زمینه کاری و استراتژی شرکت به مخاطب ارائه نمی‌دهند. برای مثال فرض کنیم نام شرکتی که در حوزه IT کار می‌کند بلک واتر کپیتال  ( Black water Capital ) باشد. اگرچه این نام آوای جذابی دارد اما با حوزه IT بی‌ارتباط است. گروه دیگری از شرکت‌ها زمینه کاری خود را در نام شرکت به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بیان می‌کنند (برای مثال شرکت جنرال موتورز و بریتیش پترولیوم). این شرکت‌ها برای این انتخاب دلیل مناسبی دارند. این کار دو مزیت برجسته دارد اول آنکه مخاطب به‌سرعت متوجه زمینه فعالیت آن‌ها می‌شود و دوم آنکه با این کار شرکت‌ها نشان می‌دهند علی‌رغم محصول یا خدمت متفاوتی که ارائه می‌دهند، تفاوت بیش‌ازحد با دیگر شرکت‌های رقیب ندارند. در واقع با این کار به خود مشروعیت بیشتری می‌بخشند. اگرچه مقداری تفاوت در نام شرکت می‌تواند مخاطب را به شرکت شما جذب کند، اما از سوی دیگر القای تفاوت بیش‌ازحد به مخاطب منجر به سلب اعتماد او می‌شود؛ زیرا انسان‌ها در ناخودآگاه خود از تغییر و تحول وضع کنونی استقبال نمی‌کنند.

این ها را هم ببینید

گای فاکس

مسئولیت اجتماعی سازمان: پیش به سوی کسب‎وکار اخلاقی‎

  این روزها می‌توان صدای معترضانی را شنید که سودای فتح دژ وال‎استریت را در ...