خانه / استراتژی / استراتژی در عمل: شرکت تسلا چگونه آینده جهان را متحول خواهد کرد؟

استراتژی در عمل: شرکت تسلا چگونه آینده جهان را متحول خواهد کرد؟

Untitled-1

در بسیاری از موارد، شرکت‌ها محصولات جالبی تولید می‌کنند، اما این محصولات با وجود کارایی بالا، به دلیل این که بازار هنوز برای دریافت آن‌ها آماده نیست شکست می‌خورند. از طرف دیگر بعضاً شاهد آن هستیم که محصولی که در نگاه اول ناکارآمد به نظر می‌آید، در مدتی کوتاه نه تنها بازار را تسخیر می‌کند بلکه تولیدکنندگان بزرگ را هم با خود همراه می‌کند.

ذکر یک مثال به توضیح این مسئله کمک خواهد کرد؛ حدود ١٠٠ سال پیش، زمانی که توماس ادیسون لامپ برق را “معرفی” کرد، هم‌زمان حدود ده آزمایشگاه وسیله‌ای مشابه را توسعه می‌دادند. پس این‌که بگوییم ادیسون لامپ برق را اختراع کرده است، یک کم‌لطفی بزرگ به شمار می‌رود. اقدام اصلی ادیسون در واقع، ایجاد راهی ارزان و راحت برای داشتن “نور الکتریکی” در منازل شهروندان بود. انجام این کار به‌مراتب از اختراع خود لامپ سخت‌تر و پیچیده‌تر است. به همین دلیل او و همکارانش، هم‌زمان روی شبکه برق شهری به همراه ژنراتور و دستگاه‌های مربوط به این سیستم کار می‌کردند تا شهروندان بتوانند از لامپ‌های الکتریکی به‌راحتی استفاده کنند.

برای جذب سرمایه جهت ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای ارائه محصول باید برنامه‌ریزی‌های دقیق و استراتژی‌های مناسبی داشت. اگر به داستان ادیسون دقت کنیم، می‌بینیم که وسایل و اختراعات قبلی وی باعث شده بود که مردم در طول روز به برق نیاز داشته باشند و فرآیند تولید و توزیع برق در شهرهای بزرگ شروع شود؛ ادیسون با معرفی لامپ توانست از این زیرساخت ایجاد شده یک نیاز جدید را به مردم نشان بدهد و آن هم روشن شدن اتاق‌هایشان با یک کلید بود.

شاید برخی فکر کنند که اغلب نیاز‌های اساسی انسان با پیشرفت علم و فناوری پاسخ داده شده و شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ، روند پیشرفت دنیا را در دست خود دارند. اما مثال‌های بی‌شماری از محصولات همین شرکت‌ها که برای پاسخ به نیازهای بازار ایجاد شده‌اند وجود دارند که نتوانستند خود را در بازار تثبیت کنند. بررسیشرکت تسلا، یکی از بهترین مثال‌هایی است که ما را در درک کامل این موضوع که استراتژی چه اثراتی بر عملکرد شرکت دارد، یاری می‌کند. شرکت تسلاخودروهای برقی تولید می‌کند و در زمینه تولید باتری‌های با ظرفیت بالا نیز اخیراً کارخانه‌ای افتتاح کرده است.

به دلیل پایان‌پذیری سوخت‌های فسیلی، شرکت‌های خودروسازی کم‌کم به این فکر افتادند که تولید خودروهای برقی را شروع کنند. اما این محصولات با چالش‌ها و مشکلات جدی به ترتیب زیر روبرو بوده‌اند:

  • کوتاه بودن مسافت طی شده با توجه به ظرفیت باتری‌ها
  • طولانی بودن زمان شارژ شدن باتری‌ها
  • کم بودن ایستگاه‌های شارژ
  • نیاز به تعویض باتری‌ها بعد از چند سال استفاده

این مشکلات برای شرکت‌های خودروسازی (حداقل در کوتاه‌مدت) غیرقابل‌حل به نظر می‌آمد و صنعت خودروهای برقی صرفاً یک جنبه تجملاتی پیدا کرده بود. اما شرکت نوپای تسلا، با مدیریت آقای ایلان ماسکاین روند را تغییر داد.

شرکت تسلا با اقدامات استراتژیک خود نه‌تنها بازار خودروهای برقی را متحول کرد، بلکه به صنعت انرژی‌های نو و تجدیدپذیر نیز رونق بخشید. برخی از اقدامات شرکت تسلا در این راستا به صورت زیر بودند:

  1. افتتاح هزاران ایستگاه شارژ سریع در سراسر جهان: یکی بزرگ‌ترین ایراداتی که به خودروهای تسلا و شرکت‌های مشابه گرفته می‌شود این است که مسافتی که با یک بار شارژ می‌توان پیمود، محدودتر از خودروهای بنزینی است. علاوه بر این برای شارژ با برق شهری نیز به زمانی در حدود ۲۰ ساعت نیاز است. تسلا با معرفی ایستگاه‌های سوپر شارژ، این زمان را تا حد زیادی کاهش داده است. دارندگان خودروهای این شرکت می‌توانند رایگان از آن‌ها استفاده کنند و با ۳۰ دقیقه شارژ، ۲۷۰ کیلومتر دیگر به مسیر خود ادامه دهند. هرچند این زمان همچنان در مقایسه با زمان مورد نیاز برای بنزین زدن بسیار زیاد است، اما تسلا امیدوار است با زیاد شدن این ایستگاه‌ها و فراگیر شدن خودروهای برقی این مشکل را برطرف کند.
  2. سرمایه‌گذاری برایاَبَرکارخانه باتری سازی: شرکت تسلا ۱۰ میلیون دلار برای این اَبَرکارخانه سرمایه‌گذاری کرده است. البته این سرمایه‌گذاری زمانی توجیه پیدا می‌کند که بقیه شرکت‌ها نیز از این باتری‌ها در خودروهای خود استفاده کنند. در این صورت همه خودروهای الکتریکی از یک نوع  استاندارد از باتری قابل تعویض استفاده کرده و کارخانه به حداکثر ظرفیت تولید خود می‌رسد. همچنین این باتری‌ها در زمینه‌های دیگر نظیر سیستم‌های تولید برق از انرژی خورشیدی نیز می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. اما باید منتظر بود و دید که آیا تسلا می‌تواند بقیه شرکت‌ها به خرید باتری‌های خود تشویق کند؟
  3. اجازه استفاده رایگان از اختراعات: در سال ۲۰۱۴ آقای ماسک تمامی پتنت‌های تسلا را آزاد اعلام کرد تا همه شرکت‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. پیامد اقدام وی این است که سازمان استاندارد می‌تواند نوع خاصی از باتری‌ها را که در تملک شرکت خاصی نیست، استاندارد اعلام کرده و تمامی شرکت‌ها نیز موظف می‌شوند از همان نوع باتری در خودروهای خود استفاده کنند. شبیه این کار را ۴۰ سال پیش شرکت اچ پی نیز انجام داد و استفاده از رابط خود را برای همه شرکت‌ها آزاد اعلام کرد. همین درگاه به‌عنوان استاندارد پرینترهای آن زمان درآمد و باعث شد این شرکت، درآمد زیادی از همین راه کسب کند. تسلا نیز قصد دارد با کمک همین روش، تمام ظرفیت اَبَر کارخانه خود را به کار گیرد.
  4. تعویض باتری‌ها: یک مشکل جدی برای خودروهای برقی این است که باتری‌های آن‌ها بعد از چند سال، باید به‌طور کامل تعویض شوند. این مسئله هزینه بالایی به دارندگان این نوع خودروها تحمیل می‌کند. ایده هوشمندانه تسلا، اینجا خود را نشان می‌دهد که با عرضه باتری‌های قابل تعویض در مراکز مختلف مثل پمپ‌های بنزین، دارندگان خودروهای برقی می‌توانند همواره از باتری‌های باکیفیت و نو استفاده کنند. با از بین بردن هزینه تعویض باتری، افراد بیشتری به خرید این خودروها ترغیب خواهند شد. با ادامه این روند بقیه شرکت‌ها نیز برای فروش بیشتر، مجبور خواهند بود از باتری‌های استاندارد ساخت تسلا استفاده کنند.

شرکت تسلا با ایده باتری‌های استاندارد پتانسیل بزرگی برای خود ایجاد کرده که می‌تواند آینده این صنعت را در دست بگیرد. این شرکت حتی در زمینه‌های دیگر نظیر انرژی‌های خورشیدی نیز می‌تواند وارد میدان شده و باتری‌های تولید خود را در این بازار روبه رشد به کار گیرد.

در مجموع مسئله نحوه ارائه محصول به بازار یکی از اصلی‌ترین تصمیمات استراتژیک شرکت است. همان‌گونه که در نحوه عملکرد شرکت تسلا دیده شد زمینه‌سازی برای ارائه محصول به بازار به مراتب می‌تواند از خود اختراع یا ابداع محصول پیچیده‌تر باشد. در واقع باید تلاش کرد که محصولات شرکت مکمل یکدیگر باشند. تجربه نشان داده است که هرچه محصول ساده‌تر باشد بازار هدف بزرگ‌تری را شامل می‌شود. درنتیجه مشتریان زیادی که آن کالای ساده را خریداری می‌کنند در اکوسیستم شرکت به دام می‌افتند و به‌تدریج محصولات بیشتر و با قیمت‌های بالاتر را خریداری خواهند کرد.

این ها را هم ببینید

انتخاب نام شرکت

برای انتخاب نام شرکت خود وقت بگذارید

  انتخاب یک نام هوشمندانه برای شرکت، حس اعتماد را در مشتری پدید می‌آورد. با ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *